Autor Thema: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel  (Gelesen 58182 mal)

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #25 am: 17.01.2013 | 09:20 »
Freut mich, wenn es jemand hilfreich findet! Mir fehlt gerade komplett die Zeit, wirklich was davon zu lesen (und teilweise habe ich selbst auch nur die bibliographischen Angaben, nicht den Text), aber ich hoffe, dass ich Ende des Jahres mal ein bisschen was davon anschauen kann.  ::)

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #26 am: 19.01.2013 | 11:05 »
Stephen Cloete: Gaming Between Places and Identities: An Investigation of Table-Top Role-playing Games as Liminoid Phenomena. 2010. MA Thesis (Digital Animation), PDF
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Das ist das erste Mal, dass ich mitkriege, dass man auch in Afrika Rollenspiele kennt - aber ich gebe zu, ich hatte für diesen Fall auch Südafrika als wahrscheinlichsten Kandidaten angenommen.

Zu der Dissertation von Dyszelski, die ianinsane schon im ersten Post zu diesem Thread erwähnt, habe ich einen Weblink gefunden, unter dem man die PDF bekommt.
Dyszelski, Christopher Justin. Encounters at the Imaginal Crossroads: An Exploration of the Experiences of Women in Role-playing Games. Ohio: Miami University, 2006. Web.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #27 am: 2.03.2013 | 14:14 »
Danilo Silva Guimarães: A Negociação Intersubjetiva de Significados em Jogos de Interpretação de Papéis (PDF) (Intersubjective Negotiation of Meanings in Role-Playing Games); in: Psicologia: Teoria e Pesquisa. Out-Dez 2008, Vol. 24 n. 4, pp. 433-439. (HTML)
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Danilo Silva Guimarães: Intersubjetividade e desejo nas relações sociais: o caso dos jogos de representação de papéis (PDF); in: INTERACÇÕES NO. 7, PP. 30-54 (2007).
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Sean Guynes: Deep Play: A Communicatory Ethnography of Role Indexing during a Dungeons & Dragons Gaming Session (.doc) - 2013 (?).
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Von demselben Forscher: zwei Präsentationen (ein Unterrichtsdokument und ein Vortrag?):
Sean Guynes: Role-Playing Games and Linguistic Anthropology (Powerpoint-Präsentation 2013)
Sean Guynes: Communicatory Practices among Role-Playing Gamers: Building a Working Model of the Index (Powerpoint-Präsentation, o.J.)

Jerzy Kociatkiewicz: Dreams of Time, Times of Dreams: Stories of creation from roleplaying game sessions, in: Studies in Cultures, Organizations, and Societies 6/1: 71-86. (DOI:10.1080/10245280008523538. This copy does not follow journal layout or page numbering.)

Lynn Gelfand: Haunted Worlds: Narrative, Ritual, and Carnival in Gothic Role-Playing Games, in: New directions in folklore 3 (1999).

Iván Pérez Miranda/ Juan Ramón Carbó García: JUEGOS DE ROL Y ROLES DE GÉNERO (RPGs and Gender Roles; in: Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información (TESI), 11 (3), 2010, 168-184.
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Marinka Copier: Connecting Worlds. Fantasy Role-Playing Games, Ritual Acts and the Magic Circle. Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play. PDF (Citeseer PDF download
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Alessandro Macilenti: Il ruolo del gioco nel gioco di ruolo: interpretare la didattica ludica nella classe di italiano lingua straniera, Masterarbeit in Didaktik, 2009/2010

Und zwei Artikel zu technischen Entwicklungen:

Karl Bergström/ Staffan Jonsson/ Staffan Björk: Undercurrents. A Computer-Based Gameplay Tool to Support Tabletop Roleplaying. Nordic DiGRA 2010.
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Mazalek, Ali/ Basil Mironer/ Elijah O’Rear/ Dana Van Devender (2008): The TViews Table Role-Playing Game, in: Journal of Virtual Reality and Broadcasting 5 (2008), no. 8, urn:nbn:de:0009-6-14913, ISSN 1860-2037
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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #28 am: 6.03.2013 | 22:19 »
Torner, Evan and William J. White (eds.): Immersive Gameplay. Essays on Participatory Media and Role-Playing. Foreword by Zach Waggoner. McFarland 2012.
Print ISBN: 978-0-7864-6834-8
Ebook ISBN: 978-0-7864-9237-4

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alexandro

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #29 am: 7.03.2013 | 11:47 »
Rainer Nagel: Fachsprache der Fantasy-Rollenspiele : Wortbildungselemente und -prozesse im Englischen, Leipziger Fachsprachen-Studien ; Bd. 7, 1993
ISBN 3-631-45844-4

Nicht ganz das Thema, aber möglicherweise auch hilfreich:

Klaus Walter: Grenzen spielerischen Erzählens : Spiel- und Erzählstrukturen in graphischen adventure games. 2001
PDF

Michael Bhatty: Interaktives Story-telling : zur historischen Entwicklung und konzeptionellen Strukturierung interaktiver Geschichten. Aachen : Shaker 1999.
ISBN 3-8265-6717-X


Und noch eine Bitte in eigener Sache: falls hier irgendwer noch das Gutachten im Prozess "Nackter Stahl vs. Prometheus" auf der Platte liegen hat (oder einen Mirror kennt, wo dieses noch gehostet wird), bitte PN an mich.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #30 am: 7.03.2013 | 14:22 »
Und noch eine Bitte in eigener Sache: falls hier irgendwer noch das Gutachten im Prozess "Nackter Stahl vs. Prometheus" auf der Platte liegen hat (oder einen Mirror kennt, wo dieses noch gehostet wird), bitte PN an mich.

Oh, das Gutachten von Gero Pappe würde mich auch interessieren. :)

Achtung, Linksammlung (off-topic, 'sch weiß):
Ich kenne bisher nur das Urteil (Landgericht Köln, 28 O 180/08) und ein paar Blog-Kommentare (die sich teilweise auch über das Gutachten äußern): Ingo Schulze bei LORP, Jan-Tobias Kitzel, Kanzlei SEWOMA, Arne Babenhauserheide. Natürlich gabs unter anderem auch eine Tanelorn-Diskussion.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #31 am: 13.03.2013 | 09:52 »
Florian Berger/ Laura Flöter: „Eintreten in imaginäre Räume. Der Avatar als Funktion der Immersion im phantastischen Rollenspiel.“ In: Institut für immersive Medien [Hrsg.]: Jahrbuch immersiver Medien 2012. Kiel 2012, S.60-70.
Laura Flöter schreibt an einer kunstsoziologischen Dissertation über Rollenspiele. Auf ihrer Homepage sind u.a. ihre Blogbeiträge für die Teilzeithelden verlinkt. Florian Berger (nebelland) ist vermutlich bekannt (auch im Tanelorn aktiv).

Frank Weinreich: Fantasy. Einführung. Essen: Oldib Verlag 2007. Weinreich behandelt in erster Linie Fantasy-Literatur, geht auf S. 87-99 aber auch auf "Kunst, Musik, Film und Spiel" ein, auf S. 93-95 auch auf Pen&Paper-Rollenspiele. Wenn man ihm anrechnet, dass er sich damit nicht auskennt, schlägt sich Weinreich wacker, aber insgesamt ist es doch dürftig.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #32 am: 20.03.2013 | 18:01 »
Junker, Michael (2001): Fanzines. Eine Untersuchung der Mediengattung der Rollenspiel-Szene. Hannoversche Arbeitspapiere zur Linguistik 12, Universität Hannover. zum Download (auf http://www.rpgstudies.net/ fehlt dieser Link zur PDF)

Der angegebene Titel ist etwas unrund, die ursprüngliche Hausarbeit hieß: RPG-Fanzines: Eine wissenschaftliche Untersuchung des Mediums der Rollenspiel-Szene.


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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #33 am: 4.04.2013 | 14:04 »
Stefanie Peller: Fantasy-Rollenspieler: Zwischen Fakten & Fiktion. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller 2009. ISBN 978-3-639-17339-0
49 Euro für 116 Seiten (Print on Demand) sind schon etwas heftig. Der Verlag ist ohnehin umstritten, aber das will man ja der Autorin nicht anlasten, die ihre Soziologie-Diplomarbeit dort veröffentlicht. Die Umfrage, die sie veranstaltet hat, kann man noch im Internet Archive anschauen: http://web.archive.org/web/20071017061838/http://anniki.de/rpg.htm

Die Deutsche Nationalbibliothek (beide Standorte?) hat das Werk anscheinend als elektronische Ressource - vermutlich kann man vor Ort im Lesesaal auf den Datenserver zugreifen.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #34 am: 7.04.2013 | 11:07 »
Cover, Jennifer Grouling (2010): The Creation of Narrative in Tabletop Role-Playing Games. McFarland.

Die Abschlussarbeit von 2005, auf der dieses Buch basiert, gibt es kostenlos zum Runterladen:
Cover, Jennifer Ann Grouling (2005): Tabletop Role-Playing Games: Perspectives from Narrative, Game, and Rhetorical Theory. North Carolina State University.

Wie ähnlich oder unähnlich die beiden Texte sind, kann ich leider auch nicht sagen.

Weitere Funde:

Marcel Mertz/ Jan Schürmann: Wissen und Wissen-lassen - Wissenstypen und Wissensverteilung im Pen-and-Paper-Rollenspiel. Eine wissenssoziologisch informierte empirische und konzeptuelle Studie mit wissenstypologischem Schwerpunkt. GRIN Verlag, 09.06.2010 - 162 Seiten. bei Google Books

Bryant, Rebecca. 2009. Dungeons & Dragons: The gamers are revolting! Transformative Works and Cultures, no. 2. http://dx.doi.org/10.3983/twc.2009.0083. Link

Ein Vortrag von der DIGRA-Konferenz 2005:
Craig A. Lindley/ Mirjam Eladhari: Narrative Structure in Trans-Reality Role-Playing Games: Integrating Story Construction from Live Action, Table Top and Computer-Based Role-Playing Games. Download
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Wenn ich mich nicht täusche, bezeichnen "Trans-Reality Role-Playing Games" dasgleiche oder zumindest etwas Ähnliches wie "Pervasive Games".

Dann noch zwei Aufsätze, die zwar Computerrollenspiele ausgerichtet sind, aber sich dazu auf Tischrollenspiele beziehen:

Federico Peinado/ Pablo Gervás: Transferring Game Mastering Laws to Interactive Digital Storytelling. in: Technologies for Interactive Digital Storytelling and Entertainment. Lecture Notes in Computer Science Volume 3105, 2004, pp 48-54. doi: 10.1007/978-3-540-27797-2_7
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Guylain Delmas/ Ronan Champagnat/ Michel Augeraud: From Tabletop RPG to Interactive Storytelling: Definition of a Story Manager for Videogames. in: Interactive Storytelling. Lecture Notes in Computer Science Volume 5915, 2009, pp 121-126.
doi: 10.1007/978-3-642-10643-9_16
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Wellentänzer

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #35 am: 7.04.2013 | 12:10 »
Dann noch zwei Aufsätze, die zwar Computerrollenspiele ausgerichtet sind, aber sich dazu auf Tischrollenspiele beziehen:

Federico Peinado/ Pablo Gervás: Transferring Game Mastering Laws to Interactive Digital Storytelling. in: Technologies for Interactive Digital Storytelling and Entertainment. Lecture Notes in Computer Science Volume 3105, 2004, pp 48-54. doi: 10.1007/978-3-540-27797-2_7
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Guylain Delmas/ Ronan Champagnat/ Michel Augeraud: From Tabletop RPG to Interactive Storytelling: Definition of a Story Manager for Videogames. in: Interactive Storytelling. Lecture Notes in Computer Science Volume 5915, 2009, pp 121-126.
doi: 10.1007/978-3-642-10643-9_16
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Die Quellen sind enorm spannend. Ich werde die beide mal direkt an den Florian weitergeben, denn der kümmert sich in seiner Diss ja um sehr ähnliche Themen. Vielen Dank!

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #36 am: 7.04.2013 | 19:24 »
Gern geschehen!

Zwei Nachträge zu Covers Arbeiten:
Cover, Jennifer Grouling (2010): The Creation of Narrative in Tabletop Role-Playing Games. McFarland.
Cover, Jennifer Ann Grouling (2005): Tabletop Role-Playing Games: Perspectives from Narrative, Game, and Rhetorical Theory. North Carolina State University.

1. Zur Frage, wie ähnlich sich die beiden Texte sind, zitiere ich aus dem Vorwort zum Buch von 2010 (S. 2):
Zitat
I added massive amounts of research to this book project, I completely rewrote nearly everything, and I even changed some of my ideas.

2. Ich bemerke jetzt erst, dass Jenniver Grouling Cover bei ihrer Abschlussarbeit statt eines tabellarischen Lebenslaufs einen Charakterbogen von sich gemacht hat - großartig!

alexandro

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #37 am: 10.04.2013 | 22:45 »
Stefanie Peller: Fantasy-Rollenspieler: Zwischen Fakten & Fiktion. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller 2009. ISBN 978-3-639-17339-0
49 Euro für 116 Seiten (Print on Demand) sind schon etwas heftig. Der Verlag ist ohnehin umstritten, aber das will man ja der Autorin nicht anlasten, die ihre Soziologie-Diplomarbeit dort veröffentlicht. Die Umfrage, die sie veranstaltet hat, kann man noch im Internet Archive anschauen: http://web.archive.org/web/20071017061838/http://anniki.de/rpg.htm

Die Deutsche Nationalbibliothek (beide Standorte?) hat das Werk anscheinend als elektronische Ressource - vermutlich kann man vor Ort im Lesesaal auf den Datenserver zugreifen.

Ich hatte die Gelegenheit das Teil in der DNB einzusehen. Vom Überfliegen her scheint Frau Peller sich dort hauptsächlich mit dem "Milieu" der Rollenspieler auseinanderzusetzen (Durchschnittsalter, Geschlechterverteilung und anderer Kram von ausgewerteten Fragebögen). Im Kapitel, welches ich mir etwas näher angesehen habe (Funktionsweise von Rollenspielen) wird erstmal einem komplett unbedarften Leser erklärt, was ein Charakter ist, warum man würfelt und warum das Spiel einen Spielleiter braucht (sehr oberflächlich). Danach wird ausführlich auf DSA eingegangen, inklusive detaillierter Beschreibung der Spielwelt und der möglichen Charaktertypen.

Vom rollenspieltheoretischen Standpunkt war das Buch also nicht sehr erkenntnisstiftend, die soziologische Komponente maße ich mir nicht an beurteilen zu wollen.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #38 am: 11.04.2013 | 20:39 »
Danke für die Einschätzung, finde ich cool!

Mark Gellis: Literary and Rhetorical Analysis of Role-Playing Game Supplements. In: David Mead/ Pawel Frelik (eds.): Playing the Universe. Games and Gaming in Science Fiction. Lublin 2007, S. 167-176.

Gellis betrachtet Supplements als fiktionale Texte - sicher nicht verkehrt, aber ich hätte es spannend gefunden, die nicht-fiktionalen Elemente dazu stärker in Bezug zu setzen. Exemplarisch untersucht Gellis Transhuman Space: Orbital Decay von Patrick Sweeney (ein GURPS-Band).

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #39 am: 5.08.2013 | 09:25 »
Mal wieder ein paar Vorträge:

Ende September gibt es ein Rollenspiel-Panel auf der 4. Jahrestagung der Gesellschaft für Fantastikforschung, die gemeinsam mit den 33. Wetzlarer Tagen der Phantastik stattfindet (26.09. – 29.09.2013 an der Justus-Liebig-Universität Gießen, in den Räumen der Phantastischen Bibliothek Wetzlar).

Writing Worlds
Raum- und Weltenmodelle der Fantastik


Programm Samstag, 28.9.2013, 16:30 Uhr, Stadthalle Saal 3:

Laura Flöter, Universität Duisburg-Essen:
Welten aus Worten – zur Funktion und Bedeutung des Erzählens im phantastischen Rollenspielsystem The World of Darkness
(Klicke zum Anzeigen/Verstecken)

Jochen Walter, Universität Mainz:
Zwischen dungeon und Existenzebene: Darstellung und Funktion von Raumkonzepten im Tischrollenspiel
(Klicke zum Anzeigen/Verstecken)

Robin Junicke, Universität Bochum:
Tunnel zwischen Spiel und Welt
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Und schließlich noch eine (wirklich kurze) Präsentation (slides) von Sara Westerdahl: The Information need of roleplayers and LARPers

Darin wird auf zwei Veröffentlichungen verwiesen:
Falk, Christel & Stenkula, Christofer (2007): "Tärningen är kastad": Rollspelslitteratur i samhället och pa bibliotek. Boras: Högskolan i Boras, Bibliotekshögskolan/ Biblioteks - och informationsvetenskap.

Harviainen, J.T. (2007): "Live-action, role playing environments as information systems. An introduction", in: Information Research 12 (4), paper colis24.

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #40 am: 23.11.2013 | 17:07 »
Erst jetzt bemerke ich, dass vor zwei Monaten die vierte Ausgabe des International Journal of Role-Playing erschienen ist. Enthält fünf Artikel:
Sarah Lynne Bowman: Social Conflict in Role-Playing Communities: An Exploratory Qualitative Study
Angelina Ilieva: Cultural Languages of Role-Playing
David Jara: A Closer Look at the (Rule-) Books: Framings and Paratexts in Tabletop Role-playing Games
Michał Mochocki: Edu-Larp as Revision of Subject-Matter Knowledge
Jaakko Stenros: Between Game Facilitation and Performance: Interactive Actors and Non-Player Characters in Larps

Außerdem sehe ich auf academia.edu:
Felan Parker: The Set-Up, the Tilt and the Aftermath: Role-playing the Caper-Gone-Wrong Film in Fiasco. Vortragsmanuskript 2012.

Nicolle Lamerichs: ‘Can’t Stop The Signal?’ The Design of the Dutch Firefly LARP

Rafael Bienia: German Larp.  The first ten years. Modern Society. Larp Methodologies (Vortrags-Powerpoint. Wird dieser Tage in Minsk präsentiert.)
Larp is a type of pretend play that is tightly connected to role-playing games, such as Dungeons & Dragons and World of Warcraft. The difference is that players embody their characters in the 'real' world. This presentation focused on the questions: What is unique about German larp? How do we approach a game culture methodologically?

Verschiedene Beiträge in Reconstruction 6.1 (Winter 2006): The Play's the Thing: Games, Gamers and Gaming Cultures (Guest Editors: Matthew Wolf-Meyer and Davin Heckman).
Enthält u.a.:
Rebecca Borah and Inez Schaechterle: More Than Girlfriends, Geekettes, and Gladiatixes: Women, Feminism, and Fantasy Role-Playing Games. In: Reconstruction 6.1 (2006).
John Miller: Role Playing Games as Interactive Fiction. In: Reconstruction 6.1 (2006).
Carlos Hernandez: The Postmodern Hoard: Rates of Exchange in Role-Playing Games. In: Reconstruction 6.1 (2006).

Auf William Hawke Robinson, der zum therapeutischen Nutzen von Rollenspielen arbeitet, hatte ich vermutlich schon mal hingewiesen?
https://ewu.academia.edu/HawkeRobinson
http://www.rpgresearch.com/

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #41 am: 14.03.2014 | 18:26 »
Gregory, S. & Masters, Y. (2012). Real thinking with virtual hats: A role-playing activity for pre-service teachers in Second Life. In M. J. W. Lee, B. Dalgarno & H. Farley (Eds), Virtual worlds in tertiary education: An Australasian perspective. Australasian Journal of Educational Technology, 28(Special issue, 3), 420-440. http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet28/gregory.html

Abstract: Role-plays in a virtual world hold tremendous potential for higher education because they allow synchronous, immersive participation by students located across the globe. They also have the added advantage of allowing students to adopt roles and carry out tasks that are not possible in the real world. In this article, a project that involved pre-service teachers carrying out role-plays based on de Bono's Six Thinking Hats framework is presented. A pilot study was carried out over two years with on-campus students, who performed the role-plays both in a real-life, physical setting and within the virtual world of Second Life. The activity has since been extended to off-campus students exclusively using Second Life. The authors report selected quantitative and qualitative survey data from the pilot study that provide insight into students' perceptions of this style of learning, and discuss the challenges that were encountered and how they were overcome. The future of virtual world-based role-playing as a strategy for teaching and learning is discussed, with a focus on its application to distance education contexts.

Brian Ballsun-Stanton, Ernest Mueller, C. Roll Eskridge: Clerics, Magic Users, Fighters and Thieves: Theoreticals Approaches to Rules Questions on the Role-Playing Games Stack Exchange. https://www.academia.edu/5690703/Clerics_Magic_Users_Fighters_and_Thieves_Theoretical_Approaches_to_Rules_Questions_on_the_Role-Playing_Games_Stack_Exchange
alternativ: http://bit.ly/RpgSeCaseStudy

ABSTRACT: Many different approaches to the understanding of RPG rules exist within the gaming community. The rules as written conflict with the player’s urge to mimic reality. The freedom of a game master’s imagination fights with the reassuring weight of authority of established sources. From these axes, a design space emerges. We label the quadrants of the design space with the classic archetypes of RPGs. Clerics (Jurists) find answers to rules questions within the rules as written. Magic Users (Innovators) invent new rules to complement the sourcebooks. Fighters (Realists) use external reality to inform the rules-as-intended. Thieves (Imaginatives) obey the rule-of-cool and consider that anything goes in the pursuit of entertainment. We apply this design space to a case study of interesting questions and answers found on the RPG.stackexchange.com site, and apply archetypes to the answers we found.

Scheint ursprünglich für das IJRP gedacht gewesen, ist dort aber bislang nicht erschienen, wenn ich mich nicht täusche.
http://meta.rpg.stackexchange.com/questions/996/who-wants-to-help-contribute-to-a-rpg-se-case-study-for-the-international-journa

Brian Ballsun-Stanton, Samuel Russell (2012) Constrained Optimization in Dungeons and Dragons : A Theory of Requirements Generation for Effective Character Creation.
http://bit.ly/ConstrainedOptRPG

ABSTRACT
The articulation of effective character requirements during the process of character creation in a RPG can provide for more interesting, functional, and rewarding characters for all players at the table. This document explores a theoretical model of character interaction that relates a character’s mechanical and narrative components to the underlying game and applies that model to the practice of character creation in D&D. This model includes three levels: the mechanical-theoretical, a design space of potential choices; the mechanical-functional, an articulation of instantiated choices within the rules, and the story-expression level, providing links between the desired character narrative and the earlier levels. With these requirements, we then provide methodologies for individual and group character creation using the theoretical model.


Vasques,  Rafael  Carneiro: As  potencialidades do  RPG  (Role  Playing  Game)  na educação escolar. 2008. [Dissertation]
https://www.academia.edu/6369978/As_potencialidades_do_RPG_Role_Playing_Game_na_Educacao_Escolar

ABSTRACT
This  work  seeks  to  present  an  analysis  of  role-playing  games  (RPGs)  from  the perspective  of  their  richness  as  didactical-pedagogical  tools.  As  such, we  endeavor to  investigate  the  ongoing  research  regarding  these  games,  as  it  is  carried  out  in Brazil,  in  order  to  achieve  a  better  understanding  of  the methodology  that  has  been applied  to  the  study  of  this  brand-new  subject  of  science. Since  we  notice  a  trend  towards  marginalization  of  role-playing  games  – an outlook  that  could  curtail  initiatives  regarding  the application  of  RPGs  to  the  teaching-learning  process – we  consider  it  necessary  to  demystify  them;  therefore, pieces  of news  disclosed  by  the  media,  implying  a  connection  between  RPGs,  crime  and magic  rituals,  are  analysed;  materials  issued  by  religious  institutions  in  which  that connection  is  punctuated  are  scrutinized  as  well.  To  grasp  this  uneasy  relationship between  role-playing  games  and  religion,  we  refer  to  Max  Weber’s  concept  of disenchantment of the world, and  by  doing  so  we  infer  the  association  of  RPGs  to scientific  thinking – an  enlightening  conclusion  that  has  enabled  us  to  understand  the conflict  between  scientific  and  religious  thinking. Besides  discussing  these  preliminary  issues,  we  identify  in  role-playing  games some  features  from  Michael  Löwy  and  Robert Sayre’s Romantic Anti-Capitalism, a perspective  that  allowed  us  to  understand  certain  traits  of  these  games,  traits  that enable  an  educative  experience  in  contradiction  with  the semi-formation  offered  by Cultural  Industry,  by  proposing  an  action  grounded  in  the  partakers’  Experience (Erfahrung), instead  of  the  typical  commodities  of  the Cultural  Industry  that  are  based in  the  viewers’  Lived Experience  (Erlebnis).  We  also  deal  with  one  of  the  subject’s  particulars  we consider  most  significant: that  role-players  might  cast  a  non-deterministic  look  upon  the  history,  because  the tale  presents  itself  open  to transformation,  and  it  is  a collective  achievement  that denaturalizes  the  social  sphere.  Finally,  we  advocate  the  possibility  of  imbuing  role-players with  a  specific habitus , one  that  spurs  them  to  actively  acquire  reading  practice  and  cultural  capital.
« Letzte Änderung: 14.03.2014 | 18:30 von asri »

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #42 am: 23.03.2014 | 18:18 »
Wyrd Con, eine amerikanische "Interactive Storytelling Convention", gibt Begleitbücher heraus, die auch Artikel mit akademischem Anspruch enthalten. Amber Eagar (Hrsg.): Journeys to Another World: Companion to the 2010 LARP Summit at WyrdCon, Info/ Inhalt und Download-Link (funktioniert bei mir nicht)
Amber Eagar (Hrsg.): Branches of Play. The 2011Wyrd Con Academic Companion (PDF-Link)
Sarah Lynne Bowman/ Aaron Vanek (Hrsg.): WyrdCon Companion 2012. PDF-Link

Sarah Lynne Bowman/ Aaron Vanek (Hrsg.): WyrdCon Companion 2013.  PDF-Link

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #43 am: 5.08.2014 | 09:41 »
Es gibt eine neue Online-Zeitschrift (mit akademischem Anspruch) zu unseren Themen:
Analog Game Studies
http://analoggamestudies.org/

Hrsg. von Evan Torner, Aaron Trammell und Emma Leigh Waldron, 2014-ff.

Die Zeitschrift teilt sich in drei Rubriken (je von einem/ einer der Hrsg. betreut): Analysis, Documentation, Experimentation & Design. Der Inhalt der ersten Ausgabe, die gegenüber späteren Ausgaben doppelten Umfang (sechs statt drei Artikel) aufweist:

Analysis
Reinventing Analog Game Studies - Evan Torner, Aaron Trammell, and Emma Leigh Waldron (Alphabetically)
“Fun in a Different Way”: Rhythms of Engagement and Non-Immersive Play Agendas - Nick Mizer

Documentation
Larp-as-Performance-as-Research - Emma Leigh Waldron
From Where do Dungeons Come? - Aaron Trammell

Experimentation and Design
Uncertainty in Analog Games, Part 1 - Evan Torner
Post-Larp Depression - Sarah Lynne Bowman and Evan Torner

Geplant sind monatliche Ausgaben, die kostenlos online als Blog veröffentlicht werden.

Zitat
Welcome to the first issue of Analog Game Studies, a journal dedicated to the popular and academic study of games with a prominent analog component. The journal itself emerged from lively discussions and debates at the March 2013 national PCA/ACA conference in Washington D.C., where many of the authors and editors met for the first time. It was decided right then and there, over drinks, that various disciplines and communities looking at analog games could stand to benefit from an agile publishing platform to circulate their ideas, but it took many months of further discussion to settle on this final form.

The overall purpose of the journal has been laid out, but a guide to how we’re publishing it might be helpful. The journal will appear monthly on this website, with each issue containing 3 carefully-reviewed articles between the journal’s primary streams of Analysis, Experimentation & Design, and Documentation. This first issue is a special issue with 6 articles. Given the expertise of the editors and the initial authors, it is primarily about live-action and tabletop role-playing games.

Our first article “Reinventing Analog Game Studies” outlines the editorial board’s position on our field of study and the conversations we hope to have using this platform. In the Experimentation & Design article “Post-Larp Depression,” Sarah Lynne Bowman and Evan Torner examine the different strategies live-action role-players use to deal with the emotional and physical fallout of an intense game. Nick Mizer’s article “‘Fun in a Different Way’”: Rhythms of Engagement and Non-Immersive Play Agendas” tackles the question of how players actually spend their precious attention during role-playing sessions. Looking at Dungeons & Dragons, Aaron Trammell’s article “From Where Do Dungeons Come?” analyzes the politically encoded spaces of the wilderness and the dungeon in terms of Cold War anxieties. Evan Torner’s “Uncertainty in Analog Role-Playing Games, Part 1″ initiates a series of posts on the use of uncertainty across different types of role-playing games, looking at how the game frames what the players would consider “knowledge.” Finally, Emma Leigh Waldron’s “Larp-as-Performance-as-Research” considers current larp documentation practices through the lens of performance studies and looks to the larp Mad About the Boy for an example of the various modes.

We are thrilled that the journal has made it this far, and invite you to read, discuss and contribute to the finished product before you. The field could use your voice.

-The Editors
August 1, 2014

Offline asri

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #44 am: 1.09.2014 | 19:01 »
Trent Hergenrader: Gaming, World Building, and Narrative: Using Role-playing Games to Teach Fiction Writing. In: Games+Learning+Society 7.0 Conference Proceedings (S. 111-116), 2011. http://www.etc.cmu.edu/etcpress/content/gls-70-conference-proceedings

Inzwischen auch als einzelne PDF (statt Gesamtdatei des Tagungsbandes) bei academia.edu.
Vom selben Autor:
Trent Hergenrader: The Narrative Potential of Tabletop Role-Playing Games. In: Games+Learning+Society 9, Conference Proceedings (S. 168-174), 2013. Als einzelner Aufsatz bei academia.edu.
Trent Hergenrader: Dense Worlds, Deep Characters: Role-Playing Games, World Building, and Creative Writing. Erscheint mutmaßlich (das schließe ich aus dem Dateinamen) im GLS 10 Tagungsband (2014), der aber noch nicht auf der Website verfügbar ist. Bei academia.edu (ohne Seitenzahlen, also nur bedingt zitierfähig).

Außerdem:
Sean C. Duncan: A Well-Played Fiasco: A Game About Powerful Collaboration and Poor Narrative Control. In: Games+Learning+Society 9, Conference Proceedings (S. 383-387), 2013.

Offline Jiba

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #45 am: 1.09.2014 | 19:12 »
Vielen Dank, Asri. Endlich mal Rollenspielartikel mit medien- und literaturtheoretischem Bezug. :)
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Offline asri

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #46 am: 2.09.2014 | 14:15 »


Analog Game Studies, Volume I, Issue II

TABLE OF CONTENTS

Analysis
Strategies for Publishing Transformative Board Games – Will Emigh

Documentation
Sex and Play-Doh: Exploring Women’s Sexuality Through Larp – Katherine Castiello Jones

Experimentation and Design
Uncertainty in Analog Role-Playing Games (Part 2) – Evan Torner

Zitat
This issue of Analog Game Studies  explores the structural affordances of games. Though it is clear that cultural structures, mechanical structures, economic structures, and material structures all contribute to our experience of the games we play, it is not always clear what the precise relationship between structure and experience is. This issue offers three essays which offer insight into this relationship.

Will Emigh’s essay, “Strategies for Publishing Transformative Board Games,” explores how different publishing models yield different types of games. What political and aesthetic liberties can a game published through Kickstarter offer, when compared to a game published by Hasbro? In “Sex and Play-Doh: Exploring Women’s Sexuality Through Larp,” Katherine Castiello Jones documents some of the techniques used in Cady Stanton’s Candyland and Candyland II: Ashley’s Bachelorette Party, a pair of larps designed to encourage frank and light-hearted conversation about women’s sexuality. Finally, Evan Torner returns to offer his insights on how uncertainty is a key element of role-playing game design in more ways than just throwing the dice. In “Uncertainty in Analog Role-Playing Games (Part 2),” he shows how non-canonical uncertainty mechanics, such as bidding, produce radically different types of games. Though each essay explores a different type of game, all are similar in the ways that they help reveal previously invisible relationships between structure and experience.

-The Editors
September 2, 2014

Offline Feyamius

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #47 am: 2.09.2014 | 17:47 »
Danke für die vielen interessanten Hinweise. Für die Analog Game Studies hab ich jetzt auch mal über Nandurion geworben.

Offline asri

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #48 am: 2.09.2014 | 18:03 »
Ich sag mal einfach danke und leite es an Evan Torner weiter. ;)

Offline asri

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Re: Sammlung: Wissenschaftliche Literatur über Rollenspiel
« Antwort #49 am: 9.10.2014 | 18:44 »
Analog Game Studies Volume I, Issue III
Analysis
Misogyny and the Female Body in Dungeons & Dragons – Aaron Trammell
Documentation
O Jogo do Bicho: Pushing the Boundaries of Larp in Brazil – Luiz Falcāo
Experimentation and Design
Rules for Writing Rules: How Instructional Design Impacts Good Game Design – Ibrahim Yucel

Vermutlich werde ich auf die weiteren Ausgaben von Analog Game Studies nicht weiter bzw. nur sehr vereinzelt hinweisen.

Noch ganz frisch und sehr lesenswert:
Emily Care Boss: Theory Roundup. http://www.blackgreengames.com/lcn/2014/10/2/theory-roundup